پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250754
وقتي فرزند کمتر، زندگي بهتري را رقم نزد/ طرح هاي تشويقي مشکل را حل مي کند؟
تاریخ انتشار : 1400/02/29 10:47:25
نمایش : 1306
رشد جمعيتي دهه شصت باعث شد تا به مرور زمان سياست فرزند کمتر زندگي بهتر از سوي نهاد هاي رسمي و غيررسمي شکل بگيرد و به تدريج از شيب پر سرعت افزايش جمعيت کاسته شود تا جايي که آخرين آمار ها از صفر شدن رشد جمعيت در ايران در سال هاي آينده خبر مي دهد.
به گزارش پايگاه خري تحليلي پيرغار به نقل از ديار آفتاب؛ 30 ارديبهشت مصادف با روز ابلاغ سياست‌هاي کلي جمعيت از سوي مقام معظم رهبري به عنوان روز ملي جمعيت در تقويم رسمي کشور به ثبت رسيد.

يکي از اصلي ترين سرمايه هاي اجتماعي هر کشوري را جمعيت خصوصا جمعيت جوان آن کشور را تشکيل مي دهد. بنا بر آمار ارائه شده، نرخ باروري کشور در سالهاي ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ به عدد ۶.۸ درصد رسيد که اين ميزان باعث شد تا رشد جمعيتي خوبي در کشور شکل بگيرد و امروز پس از گذشت حدود ۴ دهه از آن سال ها، شاهد وجود نيروي کار جوان در صنايع، کارخانجات، توليدي ها، شرکت هاي خصوصي، ادارات و ... باشيم و بسياري از پيشرفت هاي سال هاي اخير در حوزه هاي مختلف علمي کشور را مرهون اين نيروي کار جوان و با انگيزه باشيم. پر واضح است که اگر آن رشد جمعيتي در دهه شصت را شاهد نبوديم، امروز در بسياري از حوزه ها شاهد چنين پيشرفت هايي نبوديم و کشور در برخي حوزه ها با کمبود نيروي انساني مواجه بود.

رشد جمعيتي دهه شصت باعث شد تا به مرور زمان سياست فرزند کمتر زندگي بهتر از سوي نهاد هاي رسمي و غيررسمي شکل بگيرد و به تدريج از شيب پر سرعت افزايش جمعيت کاسته شود.

اين سياست به سرعت نرخ باروري و رشد جمعيت را در ايران کاهش داد تا جايي که در ميانه دهه هفتاد شمسي، نرخ باروري در ايران از ميانگين جهاني کمتر شد و به زير ۳ درصد رسيد. اين روند کاهشي بدون توجه به زيان هايي که در آينده گريبان کشور را خواهد گرفت، ادامه پيدا کرد تا جايي که از دهه هشتاد به بعد، به زير ۲ درصد رسيده است و اين يعني منفي شدن نرخ رشد جمعيت ايران در آينده اي بسيار نزديک!

دبير مرکز مطالعات راهبردي جمعيت: نگرانيم نرخ باروري در تله باروري گرفتار شود

صالح قاسمي دبير مرکز مطالعات راهبردي جمعيت با ابراز اينکه در سال ۱۳۹۸ نرخ رشد جمعيت کشور حدود ۰٫۹۵ درصد بود، گفت: در سال ۱۳۹۹ به نرخ رشد جمعيت ۰٫۶ درصد سقوط کرديم و اين کم‌ترين مقدار نرخ رشدي است که در تاريخ کشور ثبت شده است! اين نرخ رشد زنگ خطري است که به صدا درآمده و عوامل زيادي همچون عوامل اقتصادي، فرهنگي و همين‌طور پديده کرونا باعث ايجاد آن شده است. ما نگرانيم که نرخ باروري در تله باروري گرفتار شود، به‌طوري که ديگر امکان جبران آن را از دست بدهيم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت: فرزندان آينده بستگان نزديک نخواهند داشت!

دکتر رئيسي معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينکه کاهش جمعيت و تک‌فرزندي عوارض اجتماعي بسياري دارد، گفت: نرخ باروري کشور در سال ۶۰ تا ۶۲ به عدد ۶.۸ درصد رسيد و اکنون نرخ جانشيني جمعيت به زير ۲ رسيده است که به‌معناي منفي شدن نرخ رشد جمعيت است، فرزندان در آينده بستگان نزديک نخواهند داشت چرا که برخي تک‌فرزندي را باکلاسي مي‌دانند. ما به فرزند کمتر زندگي بهتر دست پيدا نکرديم و فقط فرزند کمتر محقق شد، اما زندگي بهتر را تجربه نکرديم. فرزند کم اصول تربيتي را هم به هم مي‌ريزد و کاهش جمعيت و تک‌فرزندي عوارض اجتماعي بسياري دارد.

رئيسي تاکيد کرد: طي ۲۰ سال آينده ايران جزو پيرترين کشورها در منطقه خواهد شد که اين امر بسيار بد است و بايد نيروي کار از افغانستان و پاکستان بياوريم چون نيروي کاري در کار نخواهد بود.

مشاور وزير بهداشت: رشد جمعيت ايران به زودي به صفر مي رسد!

دکتر محمداسماعيل اکبري مشاور وزير بهداشت نيز با اشاره به طرح جواني جمعيت يا حمايت از خانواده که توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده، گفت: من معتقد نيستم که همه جوانب موضوع جمعيت در اين طرح ديده شده، اما بايد دلسوزي کنيم، قدم جلو بگذاريم و کمک کنيم که موضوع به بهترين نحو جمع شود و به کمک مردم آيد.

وي افزود: در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۷۰ هزار بچه کمتر از سال ۱۳۹۷ به دنيا آمد. اين خسران جمعيتي و اين خسران سرمايه‌اي، عاطفي، علمي و اقتصادي را هيچکس بها نداد. اتفاقات اعجاب‌آوري که درباره جمعيت در کشور رخ داده، واقعا قابل قبول نيست که ببينيم و حرف نزنيم؛ چه براي افرادي که مذهبي هستند و چه براي افرادي که قانونمند و حقوق‌دانند و چه براي کسانيکه تخصص دارند و ابراز علم مي‌کنند. اکنون ميزان باروري کلي در کشور ما حدود ۱.۶ شده است. يعني حتما جمعيت افولي است. رشد جمعيت شش دهم است و به زودي به صفر مي‌رسد.

وي افزود: در عين حال سالمندي در ۲۰ سال آينده دو برابر مي‌شود. جوانان و کارکنان بايد پاسخ نياز بزرگواران سالمند را هم بدهند. نکته اساسي اين است که سالمند کرامت دارد. جامعه‌اي که به سالمندش کرامت نداشته باشد، محکوم به فناست و از طرفي جامعه‌اي که درصد سالمندي آن درصدي بيشتر از حد معمول باشد، محکوم به فناست. بايد توجه کرد که نبايد بيش از شش تا هفت درصد جمعيت سالمند باشند.

اکبري ادامه دادسالانه بيش از يک ميليون و ۳۰۰ هزار سقط در کشور داريم که ۳۸ درصد آن‌ها يعني قريب به ۵۳۰ هزار نفر عمدي و جنايي هستند.

زنگ خطر سالمندي در استان مرکزي به صدا درآمد/ آمار پايين فرزندآوري در استان پير کشور

اين در حالي است که استان مرکزي نيز از نظر رشد جمعيت در وضعيت مناسبي قرار ندارد.

راضيه رجبيان کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان اراک گفت: ميزان مواليد شهرستان اراک به علت شرايط اقتصادي و شيوع بيماري کرونا در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۵۷۸ نفر کاهش يافته است.

همچنين اکرم احمدلو کارشناس جمعيت و سلامت باروري معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اراک با بيان اينکه ۱۷۷ هزارنفر از زنان استان مرکزي در سن باروري هستند، گفت: در سال‌هاي اخير به دلايل گوناگون کاهش باروري در بين زنان مستعد بارداري در استان مرکزي رخ داده و اين مهم باعث شده تا پس از گيلان اين استان دومين رتبه پيري جمعيت را از آن خود کند.

بر اساس آخرين آمار سازمان ثبت احوال کشور ميانگين فاصله تولد نخستين فرزند با ازدواج مادراني که در سال ۱۳۹۷ صاحب فرزند شده‌اند در کل کشور ۳.۷ سال است اين در حالي است که استان مرکزي با ۴.۳ سال به صورت مشترک با استان اصفهان و تهران در رتبه دوم ايستاده است.

تصويب طرح جواني جمعيت و حمايت از خانواده در مجلس يازدهم

با اينکه زنگ هشدار رشد جمعيت کشور سال هاي متمادي است که به صدا در آمده، مجلس يازدهم در اولين ماه هاي فعاليت خود با تصويب طرح جواني جمعيت و حمايت از خانواده به دنبال ايجاد راهکارهاي قانوني جهت تشويق خانواده ها به فرزندآوري بيشتر، رفتند.

در اين راستا نمايندگان مجلس در جلسه علني ۲۶ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ طرح جواني جمعيت و حمايت از خانواده را تصويب کردند. پيش از اين طرح جواني جمعيت و حمايت از خانواده با موافقت نمايندگان در کميسيون مشترک و طبق اصل ۸۵ بررسي شد، بدان معنا که مصوبه کميسيون مشترک به معناي مصوبه مجلس است منتها آن قانون بايد به صورت آزمايشي اجرا شود.

اميرحسين بانکي پورفرد،‌ سخنگوي کميسيون مشترک طرح جواني جمعيت، اشاره کرد تصويب اجراي آزمايشي اين طرح در پي تاکيد رهبر معظم انقلاب در زمينه محوريت جواني جمعيت در برنامه پنج‌ساله هفتم صورت گرفته است.

تاکيدات مقام معظم رهبري بر لزوم افزايش رشد جمعيت

اين در حالي است که رهبر انقلاب در ديدار اخير خود به نمايندگان مجلس درباره مسئله «ازدواج جوانان و راه‌هاي تسهيل آن» و مسئله «فرزندآوري و جلوگيري از حرکت کشور به ‌سمت پيري جمعيت» تذکر دادند.

ايشان همچنين در ارديبهشت سال ۹۳ با توجه به اهميت مقوله جمعيت در اقتدار ملي و با توجه به جواني جمعيت کنوني، سياست‌هاي کلي جمعيت را پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين و ابلاغ فرمودند.

پيش از اين رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه سال ۱۳۹۰  طي سخناني، رسمي و علني به موضوع "جمعيت" و لزوم مقابله با سياست‌هاي "تحديد نسل" اشاره و تاکيد کردند که "هر اقدام و تدبيري براي کم کردن جمعيت بايد پس از ۱۵۰ ميليون نفر صورت بگيرد."

در مجموع از سال ۱۳۹۰ تا کنون، بيش از ۴۲ بار به "مسئله جمعيت" اشاره و بر ضروت اصلاح رويه غلط گذشته در تهديد نسل تاکيد داشته‌اند و به نظر مي رسد با توجه به تاکيداتي که متخصصين امر بر لزوم اصلاح روند رشد جمعيتي کشور دارند، بايد علاوه بر اقدامات قانوني، فرهنگ سازي لازم براي اين مهم صورت گيرد تا خانواده ها فرزندآوري را امري مهم و ضروري دانسته و اين روند غلط را اصلاح کنند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html